Manapság egyre elterjedtebb az a nézet, hogy az épületbontás és egyéb munkálatok során keletkező építési törmelékeket újra kell hasznosítani. Ennek első lépcsőfoka a törmelék szétválogatása, mivel különböző anyagokat különböző módon hasznosíthatunk. A betont például betondarálás segítségével aprítjuk fel, hogy később felhasználhassuk. Na de mire?
Sokan úgy gondolják, hogy az építési törmeléket (köznapi nevén sittet) elegendő csak az útra borítani és akkor már nem süllyed el az autó a sárban. Ez nem így van, sőt még illegális is. Az építési, bontási hulladékot „építőanyagként alkalmas” minősítéssel kell ellátni, melyet a 3/2003. BM-GKM-KvVM rendelet szabályoz. A válogatás és betondarálás nélkül csak úgy kiborított hulladék ráadásul tartalmazhat szegeket, éles vasdarabokat is, melyek kilyukaszthatják az autók kerekét.
Azt, hogy a betondarálás során keletkezett törmeléket mire lehet felhasználni, annak minősége és szemcsemérete dönti el. Az 1-es és 2-es minőségi osztályba sorolt töretek alkalmasak az utak felső és alsó kötőanyag nélküli alaprétegének előállításához, illetve hidraulikus kötésű rétegekhez, az 1-es minőségi osztályú ezen kívül bitumenes rétegekhez is. A 3-as osztályú inkább kisforgalmú pl. mezőgazdasági utak építéséhez, vagy zajvédő falak, feltöltések, parkolók kialakításához, közmű árkok kitöltéséhez, illetve altalajok javításához.
A betondarálás különböző méretű szemcséket hoz létre, ami nagyban függ a használt géptől is. A maximum 30 mm-es töretek a sóderhez hasonlóan felhasználhatóak, így furcsa módon a betonból újra betont lehet csinálni. A nagyobb maximum 60 mm-es darált beton pedig inkább töltésre alkalmas, mivel lassabban nedvesedik át, mint a kisebb méretű szemcsék, ezért vizesebb talajokhoz előnyösebb. Gyakran előfordul, hogy a betontörés alkalmával nem osztályozzák a keletkező anyagot így megtalálhatóak benne 10-60 mm-es szemcsék is. Ennek a felhasználása a ugyan olyan mint a 60-as méretűé.
Betinert Kft., Cím: 2336 Dunavarsány, Kökény köz 2.
Mobil: 06-30/218-6556
E-mail: betinertkft@gmail.com